POWSTANIE PIERWSZA MOBILNA KLINIKA Z ELEKTRYCZNYM NAPĘDEM NA OGNIWA PALIWOWE

WSPÓLNY PROJEKT TOYOTY I JAPOŃSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA

2021-03-31

Latem 2021 roku Toyota we współpracy ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża rozpocznie testy pierwszej na świecie1 mobilnej kliniki zbudowanej na bazie pojazdu elektrycznego na ogniwa paliwowe. W ich trakcie zostanie m.in. sprawdzona przydatność wodorowych samochodów dla służby zdrowia oraz dla systemów reagowania w razie naturalnych katastrof.

 

Japonia często musi się mierzyć z występowaniem tajfunów, ulew i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych. Pomoc medyczna tym, którzy od nich ucierpieli, często jest udzielana w bardzo trudnych warunkach i bez dostępu do prądu.

Chcąc temu zaradzić, Toyota latem 2020 roku nawiązała współpracę ze Szpitalem Kumamoto Japońskiego Czerwonego Krzyża. Wspólnie została opracowana mobilna klinika z napędem na ogniwa paliwowe, która zwiększy dostępność usług medycznych, a w czasie katastrof zostanie włączona do akcji niesienia pomocy ofiarom, jednocześnie służąc jako źródło prądu.

Mobilna klinika powstała na bazie minibusa Coaster. Pojazd ten otrzymał elektryczny napęd zasilany ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai I generacji. Nie emituje on podczas jazdy CO2 ani żadnych spalin, porusza się cicho i bez wibracji.

Zarówno we wnętrzu, jak i na karoserii minibus Coaster posiada gniazdka AC 100 V. Dzięki temu mobilna klinika może zasilać nie tylko własny sprzęt medyczny, lecz również inne urządzenia. Dodatkowo zamontowano tu wyjście DC o dużej mocy2 (maksymalna moc 9 kW, maksymalna ilość energii 90 kWh). We wnętrzu pracuje klimatyzacja z obiegiem zewnętrznym i filtrem HEPA3, który zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji.

Twórcy projektu są przekonani, że mobilna klinika wniesie nową wartość do ochrony zdrowia. Zastosowanie ogniw paliwowych, które na miejscu generują prąd, oraz cicha i bezemisyjną praca napędu zwiększą nie tylko bezpieczeństwo pacjentów, lecz również komfort pracy lekarzy i ratowników.

Testy pokażą, jaką rolę może odegrać nowy pojazd – czy sprawdzi się on tylko jako środek transportu chorych i poszkodowanych oraz miejsce udzielania pomocy medycznej, czy też będzie mógł być wykorzystywany na szerszą skalę jako awaryjne źródło prądu, które ułatwi akcje ratownicze na terenach dotkniętych katastrofą naturalną.

 

Według informacji z marca 2021 r.
Moc oraz ilość energii dostarczanej odbiornikom zewnętrznym zależy od mocy podłączonego urządzenia i ilości wodoru w zbiornikach. Instalacje do podłączania zewnętrznych urządzeń będą sprzedawane osobno.
Filtry HEPA wykazują skuteczność zatrzymywania 99,97% cząstek zanieczyszczeń o średnicy od 0,3 μm.

 

Specyfikacja mobilnej kliniki opartej na minibusie Toyota Coaster

Pojazd

Długość / szerokość / wysokość

7 160 mm / 2 105 mm / 2 795 mm

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu

5 670 kg

Maksymalna prędkość

Około 100 km/h

Zasięg

Około 210 km

Zestaw ogniw paliwowych

Liczba

1

Maksymalna moc

155 KM (114 kW)

Silnik elektryczny

Liczba

1

Maksymalna moc

182 KM (134 kW)

Maksymalny moment obrotowy

300 Nmh

Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru

Liczba zbiorników

3

Masa wodoru w pełnych zbiornikach

7,2 kg

Wyjście do zasilania zewnętrznych odbiorników

Typ i moc

AC 100 V, maksymalnie 9 kW

DC (CHAdeMO), maksymalnie 9 kW

Maksymalna ilość dostarczanej energii

około 90 kWh