Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
17 czerwca 2025

Toyota potwierdza pozycję najpopularniejszej marki motoryzacyjnej świata z dominującą sprzedażą i produkcją

Toyota od 15 lat utrzymuje status najchętniej wybieranej marki motoryzacyjnej na świecie i pozostaje największym producentem samochodów. W minionym roku klienci z sześciu kontynentów nabyli łącznie 10,8 miliona pojazdów tej firmy, z czego aż 4,5 miliona stanowiły modele zelektryfikowane. Na polskim rynku Toyota działa od 1991 roku i już od pięciu lat nieprzerwanie zajmuje pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych marek w kraju.

Toyota Motor Corporation założona w 1937 roku w XXI wieku ugruntowała swoją pozycję jako największy koncern motoryzacyjny na świecie. Obecna w ponad 170 krajach i regionach na sześciu kontynentach zdobyła zaufanie klientów dzięki swojej niezrównanej reputacji w zakresie jakości, niezawodności i trwałości pojazdów. W 2024 roku globalna sprzedaż marki osiągnęła poziom 10,8 miliona samochodów.

Globalna dominacja Toyoty znajduje odzwierciedlenie również w jej wizerunku na tle światowej gospodarki. W najnowszym rankingu Best Global Brands 2024 opracowanym przez Interbrand wartość marki oszacowano na 72,8 miliarda dolarów, co czyni ją najcenniejszym brandem w motoryzacji. To zasługa nie tylko świetnych wyników sprzedaży, ale także silnej pozycji produkcyjnej i znaczących inwestycji w rozwój nowoczesnych technologii. W 2024 roku Toyota wyprodukowała ponad 10,6 miliona pojazdów w 72 fabrykach zlokalizowanych na całym świecie, a na badania i rozwój przeznaczyła 1,3 biliona jenów. Innowacje rozwijane są w 22 globalnych ośrodkach R&D, a liczba corocznych zgłoszeń patentowych – zarówno w Japonii, jak i za granicą – sięga 15 tysięcy.

Toyota liderem elektryfikacji

Toyota może poszczycić się ponad trzydziestoletnim doświadczeniem w dziedzinie elektryfikacji. Już w 1992 roku firma powołała specjalny dział zajmujący się rozwojem samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zaledwie cztery lata później zaprezentowano trzy prototypy: hybrydę, pojazd elektryczny zasilany bateriami oraz auto elektryczne napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Każdy z tych napędów trafił ostatecznie do seryjnej produkcji. W 1997 roku zadebiutował hybrydowy Prius, RAV4 EV był pierwszym seryjnym modelem elektrycznym, a w 2014 roku Toyota wprowadziła na rynek wodorowy model Mirai.

Dziś Toyota jako jedyna firma motoryzacyjna na świecie równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych układów napędowych, dopasowując swoją ofertę do lokalnych potrzeb i realiów rynkowych.

W globalnej ofercie Toyoty i Lexusa znajduje się ponad 80 modeli zelektryfikowanych pojazdów obejmujących wszystkie segmenty rynku. W 2024 roku sprzedaż takich aut osiągnęła rekordowy poziom 4 532 721 egzemplarzy. Dzięki popularyzacji hybryd i samochodów elektrycznych firmie udało się zredukować światową emisję CO₂ o ponad 197 milionów ton.

Niezawodne i trwałe napędy hybrydowe odegrały kluczową rolę w procesie elektryfikacji światowego rynku motoryzacyjnego. Toyota jest obecnie największym producentem pojazdów hybrydowych na świecie, sprzedając ponad cztery miliony takich aut rocznie i oferując aż 45 modeli z tym napędem. Od premiery Priusa w 1997 roku globalna sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła już 27 milionów sztuk.

Toyota nr 1 w Polsce

Globalna pozycja Toyoty znajduje wyraźne odzwierciedlenie również na polskim rynku. Obecna w naszym kraju od 1991 roku marka już od niemal pięciu lat utrzymuje status niekwestionowanego lidera sprzedaży – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych. W 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych Toyoty osiągnęła rekordowy poziom 111 165 egzemplarzy, a dodatkowo zarejestrowano 14 679 pojazdów marki Lexus.

Na silną pozycję koncernu w Polsce wpływa nie tylko atrakcyjna oferta modelowa, ale również dobrze rozwinięta sieć sprzedaży i obsługi posprzedażowej. Klienci mogą korzystać ze stale rosnącej liczby salonów i autoryzowanych serwisów, a także placówek Toyota Professional wyspecjalizowanych w obsłudze samochodów użytkowych. Dynamicznie rozwijana jest również sieć punktów sprzedaży luksusowej marki Lexus. Ugruntowane zaufanie do marki wynika z wysokiej jakości, trwałości oraz bezawaryjności samochodów Toyoty. Szczególne uznanie zdobyły napędy hybrydowe, które obecnie odpowiadają za 93% sprzedaży samochodów osobowych marki w Polsce.