Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
5 grudnia 2025

TOYOTA GAZOO Racing prezentuje nowe auta sportowe GR GT i GR GT3

TOYOTA GAZOO Racing po raz pierwszy pokazała dwa nowe modele sportowe: GR GT dopuszczony do ruchu drogowego oraz oparty na jego konstrukcji wyścigowy GR GT3. Oba auta zaprojektowano z myślą o maksymalnych wrażeniach z jazdy, stawiając na niski środek ciężkości, lekką i sztywną aluminiową ramę oraz dopracowaną aerodynamikę. Napędza je nowy, 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem.

 

TOYOTA GAZOO Racing (TGR) odsłoniła dziś dwa nowe prototypy – GR GT oraz GR GT3 – prezentując je po raz pierwszy na świecie jako modele znajdujące się jeszcze w fazie intensywnych prac rozwojowych.

Oba samochody powstały zgodnie z filozofią TGR, która zakłada tworzenie coraz doskonalszych konstrukcji inspirowanych sportami motorowymi. Proces projektowania – od pierwszych założeń aż po ostateczne dopracowanie szczegółów – był prowadzony pod bezpośrednim nadzorem prezesa TMC Akio Toyody, znanego również jako Master Driver Morizo. W prace nad autami byli zaangażowani zawodowi kierowcy Hiroaki Ishiura, Tatsuya Kataoka, Naoya Gamou, a także Daisuke Toyoda i kierowcy testowi, co pozwoliło skupić się na realnych potrzebach osób zasiadających za kierownicą. GR GT powstaje więc przede wszystkim z myślą o kierowcy, a wyścigowy GR GT3 – bazujący bezpośrednio na GR GT – rozwijany jest według tych samych zasad.

Nowe modele GR GT i GR GT3 mają pełnić rolę flagowych konstrukcji, nawiązując do dziedzictwa takich ikon jak Toyota 2000GT z lat 60. czy Lexus LFA. Jednym z kluczowych założeń było przekazanie „samochodowego rzemiosła” kolejnym pokoleniom – w duchu tradycji „Shikinen Sengu”*. Projekt jest efektem współpracy doświadczonych twórców Lexusa LFA, którzy dzielili się swoją wiedzą z młodszymi zespołami, a także wykorzystania innowacyjnych technologii oraz odważnych, nieszablonowych rozwiązań przyjętych przez projektantów i inżynierów TGR.

Kluczowe cechy

Trzy główne elementy

GR GT zaprojektowano jako samochód dopuszczony do ruchu drogowego o wyścigowym charakterze. Kierując się zasadą stawiania kierowcy w centrum uwagi, inżynierowie skupili się nie tylko na osiągach, lecz także na stworzeniu wrażenia pełnej harmonii między autem a prowadzącym. Model wykorzystuje hybrydowy układ napędowy łączący nowy 4-litrowy silnik V8 z dwiema turbosprężarkami oraz jednostkę elektryczną. Zestaw ten ma generować ponad 650 KM mocy i co najmniej 850 Nm momentu obrotowego – to wartości docelowe, które mają zapewnić wyjątkowe przyspieszenie i responsywność.

W centrum prac konstrukcyjnych znalazły się trzy filary: obniżenie środka ciężkości, maksymalne ograniczenie masy przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności nadwozia oraz dopracowanie aerodynamiki do najwyższego poziomu.

Środek ciężkości o wyjątkowo niskim położeniu

Prace nad GR GT wciąż trwają, a ich początek wyznaczył cel maksymalnego obniżenia środka ciężkości. Osiągnięto to poprzez zmniejszenie wysokości nadwozia i znaczące obniżenie pozycji kierowcy. Kolejnym krokiem było wprowadzenie układu napędowego z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła, co miało poprawić kontrolę nad autem w warunkach granicznych. Kluczowe podzespoły – w tym silnik, zamontowany z tyłu układ transaxle oraz inne elementy o dużej masie – rozmieszczono tak, by dodatkowo obniżyć środek ciężkości całej konstrukcji. Zadbano także o możliwie bliskie zgranie położenia środka ciężkości kierowcy i pojazdu, co w połączeniu z dopracowaną pozycją za kierownicą zwiększa poczucie jedności z samochodem i ułatwia precyzyjne prowadzenie.

Pierwsza całkowicie aluminiowa rama nadwozia

Do osiągnięcia niskiej masy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej sztywności konstrukcji kluczowe okazało się zastosowanie po raz pierwszy w historii Toyoty w pełni aluminiowej ramy nadwozia. Uzupełnienie jej panelami z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) oraz innymi lekkimi materiałami pozwoliło stworzyć konstrukcję jednocześnie wytrzymałą i zdecydowanie lżejszą.

Stylistyka podporządkowana aerodynamice

W przypadku GR GT projekt nadwozia powstawał w zupełnie odwrotny sposób niż zazwyczaj. Zamiast najpierw tworzyć stylistykę, a dopiero później dopracowywać aerodynamikę, to właśnie osiągi stały się punktem wyjścia. Od początku ściśle współpracowali ze sobą projektanci i specjaliści od aerodynamiki, tworząc formę, która jednocześnie wygląda efektownie i maksymalnie sprzyja przepływowi powietrza oraz skutecznemu chłodzeniu podzespołów.

Równie starannie zaprojektowano kabinę. Wnętrze dopracowano bez kompromisów, kierując się zasadami ergonomii i wymogami profesjonalnych kierowców. Priorytetem była idealna pozycja za kierownicą oraz doskonała widoczność podczas jazdy na granicy możliwości. Jednocześnie zadbano o to, by GR GT sprawdzał się nie tylko na torze, ale także podczas codziennego użytkowania.

Wyścigowy samochód o specyfikacji FIA GT3 stworzony do zwyciężania

GR GT3, podobnie jak GR GT, opiera się na trzech fundamentach: nisko położonym środku ciężkości, lekkiej i sztywnej konstrukcji oraz najwyższej efektywności aerodynamicznej. Model został opracowany zgodnie z wymogami Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) w kategorii GT3, czyli najważniejszej klasy wyścigowych aut bazujących na samochodach produkcyjnych. Jego zadaniem są osiągi pozwalające walczyć o zwycięstwo przy jednoczesnej łatwości prowadzenia – niezależnie od poziomu doświadczenia kierowcy.

Filozofia stawiania kierowcy w centrum uwagi ma tu równie duże znaczenie, ponieważ w autach GT3 ścigają się zarówno profesjonaliści, jak i ambitni amatorzy. Oprócz prac nad samym samochodem TGR rozwija również kompleksowy system wsparcia dla klientów startujących w wyścigach, aby mogli w pełni wykorzystać możliwości auta i czerpać maksymalną przyjemność z jazdy.

W stronę coraz doskonalszych samochodów

GR GT i GR GT3 to flagowe konstrukcje TOYOTA GAZOO Racing powstałe nie tylko dzięki nowatorskim technologiom, lecz także dzięki świeżemu podejściu do projektowania i produkcji. W obu projektach szeroko wykorzystano doświadczenia z motorsportu – od zaawansowanych symulatorów jazdy, po procedury badawczo-rozwojowe typowe dla samochodów wyścigowych. Wykorzystanie symulatorów już na samym początku procesu pozwoliło precyzyjnie dopracować kluczowe cechy obu modeli, zanim trafiły one na tor.

Każdy element samochodów był rozwijany zarówno w środowisku wirtualnym, jak i poddawany realnym testom – na torach takich jak Fuji Speedway, Nürburgring czy w ośrodku badawczym Toyota Technical Center Shimoyama, a także podczas jazd w normalnym ruchu drogowym. Dzięki temu udało się sprawdzić ich osiągi i wytrzymałość w najbardziej wymagających warunkach oraz upewnić się, że GR GT pozostaje ekscytujący, ale i intuicyjny w codziennej jeździe.

Podobnie jak inne modele GR, oba auta wielokrotnie poddawano ekstremalnym testom, doprowadzając je do granic możliwości, a następnie udoskonalając. TGR kontynuuje intensywne prace rozwojowe, a debiut GR GT i GR GT3 planowany jest w okolicach 2027 roku.

Technologie wykorzystane w GR GT

Kształt nadwozia stworzony dla aerodynamiki i chłodzenia

Stylistyka GR GT powstała z myślą o maksymalnej efektywności aerodynamicznej. Inżynierowie zajmujący się aerodynamiką i projektanci nadwozia pracowali w jednym zespole, tworząc samochód, którego osiągi przy prędkościach przekraczających 320 km/h są w pełni zoptymalizowane.

Jako samochód wyścigowy dopuszczony do ruchu drogowego GR GT powstał w nietypowy sposób – zamiast najpierw projektować wygląd, a później dopasowywać do niego aerodynamikę i chłodzenie, zespół najpierw określił idealną formę aerodynamiczną, a dopiero potem opracował na jej podstawie design nadwozia.

Doskonała ergonomia i intuicyjne rozmieszczenie elementów wnętrza

Wnętrze GR GT zaprojektowano z myślą o priorytetowej pozycji kierowcy i maksymalnej widoczności, tak aby samochód sprawdzał się zarówno na torze, jak i w codziennej jeździe, a radość z prowadzenia mieli zawodowi kierowcy i tzw. gentleman driverzy.

Projekt kabiny skupia się na ergonomii, idealnej pozycji za kierownicą i poczuciu bezpieczeństwa. Wszystkie przyciski i przełączniki związane z prowadzeniem auta umieszczono blisko kierownicy, tak aby ich obsługa była szybka i intuicyjna. Równie duże znaczenie miały wskaźniki i ekrany informacyjne – ich wielkość, kształt i położenie dopracowano tak, by były łatwo odczytywane nawet podczas szybkiej jazdy, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

4-litrowa jednostka V8 z podwójnym turbodoładowaniem i skrzynia biegów przy tylnej osi

Nowy 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem w modelu GR GT jest pierwszą jednostką napędową Toyoty stworzoną specjalnie do samochodu produkcyjnego, której konstrukcja łączy kompaktowe wymiary z niewielką masą. Dzięki temu GR GT charakteryzuje się niską całkowitą wysokością i nisko położonym środkiem ciężkości. Silnik ma średnicę i skok tłoka wynoszące 87,5 × 83,1 mm, a krótszy skok pomaga w obniżeniu jego wysokości. Turbosprężarki w układzie „Hot-V” umieszczono w przestrzeni między rzędami cylindrów – po jednej na każdy rząd. Jednostka korzysta również z układu smarowania z suchą miską olejową oraz specjalnie odchudzoną miską olejową.

Moc silnika przenoszona jest na tylny układ transaxle za pomocą sztywnej rury napędowej (torque tube) z kompozytu CFRP (włókno węglowe). Układ transaxle łączy w sobie silnik elektryczny, nowo zaprojektowaną 8-biegową automatyczną skrzynię biegów z mokrym sprzęgłem rozruchowym (zamiast konwencjonalnego konwertera momentu obrotowego) oraz mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Umieszczony przed skrzynią biegów silnik elektryczny niweluje chwilowe opóźnienia momentu obrotowego podczas przyspieszania i zmiany biegów, zapewniając bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy niż stosowana w modelach GR Yaris i GR Corolla automatyczna skrzynia GAZOO Racing Direct. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia GR GT została zoptymalizowana pod kątem maksymalnej prędkości zmiany przełożeń oraz precyzyjnej kontroli ich pracy, również w trybie automatycznym D.

W celu zmniejszenia rozstawu osi w pojazdach o dużych gabarytach tylny układ transaxle wykorzystuje przekładnię stożkową do zmiany kierunku przenoszenia napędu. Moc pochodząca z silnika, przekazywana przez silnik elektryczny i skrzynię biegów, trafia następnie na wał napędowy poprzez mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Takie rozwiązanie, rzadko spotykane w samochodach z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła, zostało zaczerpnięte z konstrukcji typowej dla aut z napędem na cztery koła i odpowiednio zoptymalizowane.

Prace rozwojowe prowadzą do osiągnięcia mocy układu co najmniej 650 KM i maksymalnego momentu obrotowego na poziomie 850 Nm lub wyższego. Wykorzystanie tylnego układu transaxle oraz optymalne rozmieszczenie ciężkich komponentów – takich jak akumulator czy zbiornik paliwa – pozwoliło uzyskać rozkład masy 45:55 między przodem a tyłem, co znacząco poprawia prowadzenie samochodu.

Udoskonalanie układu napędowego obejmowały zaawansowane testy na symulatorach wyścigowych oraz stanowiskach umożliwiających sprawdzenie całych jednostek napędowych. Uwzględniono również kwestie zarządzania temperaturą, montażu i serwisowania. W celu zapewnienia ciągłości sprzedaży rozwijany jest także system pozwalający dostosować pojazd do coraz surowszych norm emisji spalin. Model GR GT3 korzysta z tej samej 4-litrowej jednostki V8 z podwójnym turbodoładowaniem z wieloma wspólnymi elementami konstrukcyjnymi z GR GT.

Wyścigowe brzmienie silnika

GR GT wyróżnia się charakterystycznym wyścigowym dźwiękiem silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Prace nad akustyką jednostki napędowej opierały się na dwóch głównych celach: stworzeniu tonu, który zachęca kierowcę do aktywnej jazdy, oraz uzyskaniu brzmienia, które dostarcza informacji o temperaturze podzespołów. Układ wydechowy został starannie zaprojektowany tak, aby generowany dźwięk był idealnie zsynchronizowany z aktualnym stanem pojazdu.

Aluminiowa rama nadwozia i podwozie ułatwiające prowadzenie

Podstawą niskiej masy GR GT oraz wyjątkowej sztywności nadwozia jest w pełni aluminiowa rama zastosowana w Toyocie po raz pierwszy. Wysoka sztywność konstrukcji została osiągnięta dzięki dużym aluminiowym odlewom w głównych elementach ramy, precyzyjnemu rozmieszczeniu profili aluminiowych i innych komponentów oraz wykorzystaniu zaawansowanych technologii łączenia. Dodatkowo panele nadwozia wykonano z aluminium oraz tworzywa wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP).

Zawieszenie GR GT wykorzystuje nowoczesne, nisko osadzone podwójne wahacze z kutymi aluminiowymi ramionami zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zostało ono zaprojektowane od podstaw z myślą o liniowej reakcji i pełnej kontroli, zarówno podczas codziennej jazdy, jak i na torze wyścigowym.

Specjalnie dla tego modelu opracowano opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Już na wczesnym etapie rozwoju zawieszenie i opony były dopracowywane we współpracy z profesjonalnymi kierowcami korzystającymi z symulatorów i przeprowadzającymi testy w terenie, dążąc do uzyskania optymalnych osiągów. Dzięki temu kierowca może w pełni korzystać z potencjału auta zarówno na torze, jak i na krętych drogach czy autostradach.

Układ hamulcowy opiera się na tarczach Brembo z włókna węglowego, a charakterystyka pojazdu podczas hamowania została dopracowana wspólnie z profesjonalnymi kierowcami. System kontroli stabilności pojazdu (VSC) oferuje wielostopniową regulację siły napędu i działania hamulców, co pozwala dostosować ustawienia do umiejętności kierowcy i warunków drogowych, zapewniając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo jazdy. System ten jest stosowany także w samochodach TOYOTA GAZOO Racing startujących w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring i jest przykładem technologii rozwiniętej w motorsporcie.

Główne elementy aluminiowego podwozia przestrzennego oraz przedniego i tylnego zawieszenia z podwójnymi wahaczami zaprojektowano tak, aby wiele ich części mogło znaleźć zastosowanie w modelu GR GT3.

Specyfikacja techniczna GR GT (założenia rozwojowe prototypu i pomiary wewnętrzne)

Nadwozie Długość 4820 mm
Szerokość 2000 mm
Wysokość 1195 mm
Rozstaw osi 2725 mm
Struktura nadwozia, kabina Rama Aluminiowa
Liczba miejsc 2
Masa Masa własna 1750 kg lub mniej
Rozkład mas przód-tył Przód 45; tył: 55
Silnik Pojemność 3998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka silnika 87,5 × 83,1 mm
Typ V8
Turbosprężarka Twin-turbo
Silnik elektryczny Napęd hybrydowy z pojedynczym silnikiem elektrycznym zintegrowanym w układzie transaxle
Skrzynia biegów Nowoopracowana automatyczna skrzynia o 8 przełożeniach
Moc maks. układu 650 KM lub więcej
Maks. Moment obrotowy 850 Nm lub więcej
Układ jezdny, zawieszenie i inne elementy Układ Silnik z przodu, napęd na tylną oś
Zawieszenie Przód Podwójne wahacze ze sprężyną śrubową
Tył Podwójne wahacze ze sprężyną śrubową
Hamulce Przód Tarcze karbonowo-ceramiczne
Tył
Rozmiar opon Przód: 265/35ZR20; tył: 325/30ZR20
Inne Prędkość maksymalna 320 km/h lub więcej

 

Specyfikacja techniczna GR GT3 (założenia rozwojowe prototypu i pomiary wewnętrzne)            

Nadwozie Długość 4785 mm
Szerokość 2050 mm
Wysokość 1090 mm
Silnik Pojemność 3998 cm3   
Typ V8
Turbosprężarka Twin-turbo
Napęd Układ Silnik z przodu, napęd na tylną oś                                  
* „Shikinen Sengu” jest rytuałem, w którym świątynia Shinto jest okresowo odbudowywana.